donderdag 29 juli 2010


.
.
.
.



GODFRIED  BOMANS.  MAART  1965



"Goedenavond, Marie Louise," zei Godfried Bomans tegen de oppas, Marlou Witzel, toen hij samen met Pietsie, zijn vrouw, thuis kwam, "is onze Eva nog lastig geweest, of is ze meteen gaan slapen?"    "Ik heb voor haar wat op de piano gespeeld, en daarna hebben we sámen nog wat geoefend..."   

"Zo, dus u speelt ook al piano, wat bent u toch veelzijdig,” zei de schrijver, "wat speelde u zoal?"   "De nocturne van Chopin, nummer 19, Opus 72."   "Nee, maar, dat is mijn lievelingsstuk...!; zoudt u dit nu nog eens, voor Pietsie en mij willen spelen? Dan doen we even de deur dicht om Eva niet te wekken."   "Ik kan het proberen," zei Marlou enigszins schuchter.



Ze ging, wat onzeker, zitten, en begon te spelen.   Gaandeweg kreeg ze meer zelfvertrouwen; de tonen vloeiden vanonder haar vaardige vingers de kleine kamer binnen.   Godfried en zijn vrouw hielden elkaar omarmd en luisterden ontroerd. De schrijver steunde met één hand op de piano en tikte zacht met de muziek mee.

Bijna vijf minuten duurde het stuk, en na afloop bleef het even volkomen stil. Toen greep Godfried de hand van Marlou, en zei met schorre stem:  "Dank u, dank u, dit is een van de mooiste momenten in mijn leven..."

Marlou reed op haar oude fiets naar huis.   Het regende, maar dat merkte ze thuis pas, toen ze haar natte jas aan de kapstok hing.


HK

6 opmerkingen:

Marlou zei

¡ Buenas noches, Enrique!

Oh oh oh....
je bént me er eentje!

Ik vind het een gaaf verhaaltje geworden...

Ik heb er tijdens het oppassen mijn scriptie geschreven.
Ken je nagaan, hoe rustig het kindje was...

Je kunt wel tussen de regels door lezen, dat jij een Bomans-liefhebber pur-sang bent!

Daarom wijs ik je op de Bomans-uitspraken-site:
http://www.citaten.net/search.asp?auteur=Godfried+Bomans&page=1

Hij zou maar wat graag een potje met je hebben willen schaken...

Dagdag!

Neeltje zei

Dag Henry,

Dat vond ik leuk om te lezen, gisterenavond toen ik naar bed . Ik ben er nog even over blijven denken, en raakte zowaar een beetje in de sfeer van toen. Wat kunnen woorden toch veel doen!

Dank je wel, neeltje

Aja zei

Mooi stukje over Godfried, Pietsie Marlou en Eva. Eva zat bij mij in de kleuterklas op de Bloemendaalse school vereniging. Haar vader kwam haar vaak brengen. Het was en timide meisje. Heel ingetogen. Ze schreef later ook stukjes in een Bloemendaals blaadje. Pietsie is Later verhuisd naar een van de tuinmanshuisjes van een Landgoed op de Bloemendaalseweg tegenover drogist Bakker. Toen zij naar een aanleunwoning ging en haar buurman naar een bejaardentehuis wilde zij haar gedeelte verkopen aan een nichtje, maar zeer sluwe projectmanagers hebben dat kunnen voorkomen en hebben het zelf gekocht om er iets heel anders neer te zetten. Wég huisjes. Ik heb een rozenstruikje uitgeschept die er nog stond langs de hekken die er neergezet waren. Ze doet het. Pietsie. Groet, Aja.

Roosje zei

Wat zijn jullie toch drukke (blog-)baasjes! ;-)
Leuk hoor!


Roosje

klaproos zei

woowww.

mijn inleveingsgevoel is 100% en ik hoor marlou spelen,
en bomans hélemaal ionder de indruk zuchten,
wat een heerlijk geschreven verhaal...

dank je wel henry

gerdaYD zei

Oooooo, wat ben ik blij dat je even bij mij reageerde (en dan nog met zo'n fijne reactie, dankjewel!) want zo kon ik ook even op jouw blog grasduinen. En ik mag hier terecht zeggen: het is de moeite meer dan waard!